ها لیلی آهنگ کردی محمدرضا دارابی.mp4
تمرین قطعهای در بیات اصفهان نازت به با گروه کرمانشاهی کرشمه محمدرضا دارابی
تمرین قطعه ای در بیات اصفهان نازت به با گروه کرمانشاهی کرشمه محمدرضا دارابی.mp4
شایان شعله مدرس تنظیم و آهنگسازی
شایان شعله مدرس تنظیم و آهنگسازی آموزشگاه موسیقی نیما فریدونی
شایان شعله متولد: ۱۳۷۰/۱۱/۲
صدابرداری / تجهیزات فنی / کاردانی / دانشگاه دانشکده رسانه
خلاصه فعالیتها : شناخت اصول و مبانی صدابرداری و تجهیزات
صوتی به صورت حرفه ای و اکادمیک
صدابرداری / تنظیم موسیقی و اهنگسازی / دیپلم / دانشگاه مجتمع فنی تهران / ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲
شایان شعله مدرس تنظیم و آهنگسازی آموزشگاه موسیقی نیما فریدونی
نمونه کار آهنگسازی شایان شعله مدرس تنظیم و آهنگسازی آموزشگاه موسیقی فریدونی.mp4
نازنینزهرا جمالى و نازنینزهرا شیاسى جان مریم هنرجوی گیتار فرزین نیازخانی
نازنین زهرا جمالى و نازنین زهرا شیاسى جان مریم هنرجو ی گیتار فرزین نیازخانی آموزشگاه موسیقی فریدونی
هنر بداههنوازی و بداههپردازی موسیقی اصیل ایران نوشته جواد ظل طاعت
برجستهترین ویژگی انواع موسیقی سنتی و اصیلِ ایران، امکان و ضرورت بداهه نوازی و بداههپردازی در آنهاست. بسیاری از موسیقیشناسان، نوازندگان موسیقی اصیلِ ایران را به دلیل بهرهوری از بداههپردازی، خالق نیز محسوب می کنند، بهاین معنی که بداههپردازی، نوعی آفرینشِ خودبهخودی است و نوازنده را قادر میسازد در همان حال نواختن، تولید و عرضه کننده ی مکنونات قلبی خویش باشد. از همین روست که نواختههای نوازندگان بداههپرداز، حتی اگر در مقام واحدی هم نواخته باشند، از یکدیگر باز شناخته میشود. حتی اگر نوازندهای واحد، مقام واحدی را دوبار بنوازد، نواختههای او یکسان و تکراری نخواهد بود.
مطالبِ یاد شده، از امتیازاتِ بداههپردازی است که به استمرار، بر غنای موسیقی اصیل میافزاید و اجازه نمیدهد راکد و ملال آور شود، اما یک شرطِ اساسی و مهم در این بین وجود دارد و آنکه، نوازنده باید آنچنان به تبحر و کمال دست یافته باشد که تواناییِ بداههپردازی به معنای واقعی را، داشته باشد. به معنایی دیگر، تنها چشمها را بستن و سر را تکان دادن و محفوظات ذهنی را نواختن، به معنای بداههپردازیی نیست، بلکه تنها تکرار آموخته های استاد و یا تقلید نواختههای دیگران است. بداههپردازی، تنها از نوازندهای بر میآید که به کمالِ هنری دست یافته و نیز اثری نو خلق کرده باشد.
در واقع بداهه نوازان، نوازندگان و اساتیدی هستند به کمال رسیده، و میتوانند احساس و تکنیک را چنان در هم بیامیزند که جدا ساختن آن دو از هم میسر نباشد. از سوی دیگر بداههنوازی آنها اگر چه ریشه در سنت پیشین دارد ولی شیوه بیانش امروزی است؛ مانند بداههنوازیهای اساتید “جلیل شهناز”، “فرهنگ شریف”، “پرویز یاحقی”، “فرامرز پایور”، “حبیب الله بدیعی”، “محمدرضا لطفی” و…
گمان می رود که کمیابی بداههپردازی واقعی در ایران ناشی از نظام آموزشی موسیقی سنتی باشد. در مکتب آموزشِ سنتی، عموماًً رابطه شاگرد و استاد به رابطه مرید و مراد تبدیل میشود. استاد از شاگرد توقع دارد در همه چیز، حتی در جزییات نواختن از او تقلید کند و شاگرد نیز از سوی دیگر نهایت افتخار خود را در پیروی دقیق از شیوه استاد میداند. این شیوه ی آموزش، راه را بر خلاقیت میبندد و مهارتها همه، در خدمتِ بازتاب آنچه موجود است در میآید و طبیعی ست که در چنین وضعیتی دیگر سخن از بداههنوازی، اعتبار خود را از دست میدهد.
خوشبختانه در جامعه موسیقی سنتی ایران از انبوه شاگردان قدیمی که خود، استادِ کامل شدهاند، میتوان به نمونههایی اشاره کرد که به مقابله با این شیوهی دست و پاگیر برخواستهاند و نواختههایشان سرشار از لحظههای ناب خلاقهاست. به امید آنکه شاگردان نسلِ سوم این اساتید، بتوانند نقشِ خود را در دریایِ بیکرانِ بداهه نوازی موسیقی اصیلِ ایران، ایفا کنند. آثار ناب بداهه نوازی، کم نیستند، اما سعی کردیم که چند اثر زیبا، دلچسب و دل لرزان از آسمان بی انتهای بداهه نوازی موسیقی اصیل ایران را خدمت شما همراهان گرامی، تقدیم نماییم.
بداههنوازی در دستگاه سهگاه فرهنگ شریف تار.mp4
بداههنوازی در آواز ابوعطا جلیل شهناز تار.mp4
بداههنوازی در آواز ابوعطا محمدرضا لطفی تار.mp4