نوشته شده در 4 دیدگاه

نظرسنجی برای فارسی‌نویسی اشعار زیر نت‌های موسیقی

نظرسنجی برای فارسی‌نویسی اشعار زیر نت‌های موسیقی
نظرسنجی برای فارسی‌نویسی اشعار زیر نت‌های موسیقی

نخستین بار علی‌نقی وزیری در نت‌نویسی‌های خود از حروف لاتین برای نگارش اشعار و ترانه‌ها زیر نت‌ها استفاده نمود.

بعدها شاگرد او ابوالحسن صبا در کتاب ردیف‌های خود اشعار را با حروف نستعلیق نه زیر نت‌ها بلکه به صورت مجزا و لابه‌لای خطوط نت نگارش نمود. این شیوه انتقاد وزیری را درپی داشت. اگر چه صبا برای احترام به خط فارسی این کار را انجام داده بود اما می‌شد انتقاد وزیری را در این مورد به‌جا دانست که در هنگام استفاده از این نت، هنرجو یا مدرس در تلفیق و تطبیق شعر و موسیقی دچار مشکلات عدیده‌ای می‌گردد.

این‌جانب، مدت زیادی به این موضوع و راه حل آن اندیشیدم. شیوه‌ی مورد استفاده‌ی من که با حروف فارسی زیر نت‌هاست به‌نظر شیوه‌ی خوبی آمد. نسبت به شیوه‌ی لاتین، سرعت دشیفراژ (هم‌زمان خواندن و نواختن نت‌ها و کشف شعر مربوطه) بالاتر رفت. ضمنا نگاه صبا در رعایت رسم الخط پارسی درنظر گرفته شد. نیز نگاه وزیری در تطبیق شعر و نت رعایت شد.

هنرجویان نیز با این سیستم جدید ارتباط خوبی برقرار نمودند، تا این که پروژه‌ی نت‌نویسی تصانیف قدیمی به‌روایت عبدالله خان دوامی پیش آمد. امیر موسوی از من خواست در این مورد یک نظرسنجی داشته باشیم، چون برخی به این شیوه انتقاد داشته و به ایشان منتقل کرده‌اند.

لطفا با شرکت در این نظر سنجی به ما برای انتخاب درست راهنمایی دهید. هم‌چنین درصورتی که نظری دارید، زیر این نوشته نظر خود را بفرمایید.

نیما فریدونی

۳ شهریور ۱۳۹۷

نمونه‌ی نت با زیرنویس لاتین 

نمونه‌ی نت با زیرنویس پارسی

در زیر جدول تطبیق حروف فارسی با حروف لاتین برای نوشتن متن شعر و کلام زیر نت موسیقی علینقی وزیری می‌آید:

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

محمدرضا انارکی هنرجوی گیتار فرزین نیازخانی

محمدرضا انارکی هنرجوی گیتار فرزین نیازخانی

اگه به تو نمی‌رسم محمدرضا انارکی هنرجوی گیتار فرزین نیازخانی آموزشگاه موسیقی فریدونی

محمدرضا انارکی هنرجوی گیتار فرزین نیازخانی آموزشگاه موسیقی فریدونی.mp4

محمدرضا انارکی Gipsy kings Laylo هنرجوی گیتیازخانی آموزشگاه موسیقی فریدونی.mp4

نوشته شده در 21 دیدگاه

‌پرده‌های سه‌تار و تار و تعداد لایه‌ها هنگام بستن (سه‌تایی و چهارتایی)

‌پرده‌های سه‌تار و تار و تعداد لایه‌ها هنگام بستن (سه‌تایی و چهارتایی)

سه‌تار و تار معمولا ۲۵ پرده دارد که به صورت سه‌تایی یا چهارتایی روی دسته بسته می‌شوند. مبنای پرده‌بندی سه‌تار و تار از قدیم بر اساس فواصل دستگاه شور (سل) تنظیم می‌شده و پرده‌های اصلی، چهارتایی و بقیه سه‌تایی بسته می‌شده است. این کار به چشم برای شناسایی سریع‌تر پرده‌ها کمک شایانی می‌نماید.

ترتیب قرار گرفتن پرده‌ها روی دسته از بم به زیر: (به ترتیب نام نت‌ها روی سیم اول)

در این جدول مدل ۲۸ پرده‌ای درنظر گرفته شده است. اگر می‌خواهید ۲۵ پرده‌ای ساز خود را ببندید، سه پرده‌ی شماره‌ی ۱، ۸ و ۱۹ را درنظر نگیرید.

در مورد شماره‌های ۱۲ و ۲۰ برخی چهارلایه هم می‌بندند که به نظر این‌جانب به دلیل نزدیکی پرده‌ها در وسط‌دسته و پایین‌دسته سه‌لایه بهتر است.

نیما فریدونی

۱ شهریور ۱۳۹۷

۱ربملسه‌لا
۲رکرنچهارلا
۳رچهارلا
۴می‌بملچهارلا
۵می‌کرنسه‌لا
۶میچهارلا
۷فاچهارلا
۸فاسریسه‌لا
۹فادیزسه‌لا
۱۰سل‌کرنسه‌لا
۱۱سلچهارلا
۱۲لابملسه‌لا
۱۳لاکرنچهارلا
۱۴لاسه‌لا
۱۵سی‌بملچهارلا
۱۶سی‌کرنسه‌لا
۱۷سیسه‌لا
۱۸دوچهارلا
۱۹ربملسه‌لا
۲۰رکرنسه‌لا
۲۱رچهارلا
۲۲می‌بملچهارلا
۲۳می‌کرنسه‌لا
۲۴میسه‌لا
۲۵فاچهارلا
۲۶فادیزسه‌لا
۲۷سلچهارلا
۲۸لابملسه‌لا

اگر دست‌باز سیم دوم برابر با سل کوک شود نام پرده‌ها به این شرح خواهد بود:

۱لابملسه‌لا
۲لاکرنچهارلا
۳لاچهارلا
۴سی‌بملچهارلا
۵سی‌کرنسه‌لا
۶سیچهارلا
۷دوچهارلا
۸دوسریسه‌لا
۹دودیزسه‌لا
۱۰رکرنسه‌لا
۱۱رچهارلا
۱۲می‌بملسه‌لا
۱۳می‌کرنچهارلا
۱۴میسه‌لا
۱۵فاچهارلا
۱۶فاسریسه‌لا
۱۷فادیزسه‌لا
۱۸سلچهارلا
۱۹لابملسه‌لا
۲۰لاکرنسه‌لا
۲۱لاچهارلا
۲۲سی‌بملچهارلا
۲۳سی‌کرنسه‌لا
۲۴سیسه‌لا
۲۵دوچهارلا
۲۶دودیزسه‌لا
۲۷رچهارلا
۲۸می‌بملسه‌لا
نوشته شده در 2 دیدگاه

نوایی شهلا کریم هنرجوی تار اسکایپی نیما فریدونی کانادا

نوایی شهلا کریم هنرجوی تار اسکایپی نیما فریدونی کانادا

نوایی شهلا کریم اجرا در کنسرت کانادا هنرجوی غیرحضوری اسکایپی نیما فریدونی تار

نوایی شهلا کریم هنرجوی تار اسکایپی نیما فریدونی کانادا

نوایی ۲ شهلا کریم هنرجوی تار اسکایپی نیما فریدونی کانادا