چهارمضراب نوا حسین علیزاده سه تار امیر عباس صفری.mp4
رنگ آذری تار امیرعباس صفری
فیلم اجرای رنگ آذری تار امیرعباس صفری
رنگ آذری تار امیرعباس صفری.mp4
انواع کوک سهتار بيانشده توسط احمد عبادی تهیه و تنظیم نیما فریدونی
انواع کوک سه تار
بيان شده توسط احمد عبادی
* سه گاه
- دو – سل – دو – می کرن ( سه گاه چپ کوک )
- دو – سل – فا – می کرن ( سه گاه چپ کوک )
- دو – فا – لا کرن – دو ( سه گاه راست کوک )
- دو – سل – لا کرن – می کرن ( از دو)
- دو – فا – می بمل – رکرن
- دو – سل – دو – دو
- دو – فا – سل – می کرن
- دو – سل – سی کرن – می کرن ( راست کوک از سی کرن )
- دو – فا – می کرن – ر کرن
- دو – فا – رکرن – رکرن ( از رکرن )
- دو – سل – لا – فا سری ( از فا سری )
* شور
- دو – سل – دو – فا ( شور راست کوک از سل )
- دو – سل – لا – ر ( شور راست کوک از لا )
- دو – سل – ر – ر ( شور چپ کوک از ر )
- دو – سل – فا – ر ( شور چپ کوک از ر ) ( ابوعطا را هم می شود زد . )
- دو – سل – سل – فا ( شور راست کوک از سل )
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
- دو – فا – سل – دو ( از سل )
* بيات اصفهان
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
- دو – سل – ر – ر ( از سل )
- دو – فا – فا – دو ( از فا )
- دو – فا – دو – دو ( از فا )
- دو – فا – لا کرن – می کرن
*همايون
- دو – سل – ر – ر ( از می کرن )
- دو – سل – دو – دو ( از رکرن )
- دو – سل – لا کرن – ر ( از لا کرن )
- دو – فا – سل – دو ( از لا کرن )
- دو – فا – سل کرن – می بمل ( از سل کرن )
* چهارگاه
- دو – سل – سل – ر ( از سل )
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
- دو – سل – دو – می کرن
- دو- سل – ر – ر ( از سل )
- دو – فا – دو – دو ( از فا )
* دشتی
- دو – سل – ر – ر ( راست کوک از ر )
- دو – فا – لا – ر ( از لا )
- دو- فا – سل – دو ( از سل )
- دو – سل – سی – می ( از سی )
* افشاری
- دو – سل – ر – ر
- دو – سل – دو – فا
- دو – فا – سی بمل – می بمل ( افشاری فا )
- دو – فا – سل – دو ( از سل )
- دو – فا- سل- دو ( از سل )
- دو – فا – سی بمل – دو ( از دو )
- دو – سل – سل – ر ( از سل )
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
* بيات ترک
- دو – سل – سی بمل – فا (راست کوک از سی بمل )
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
- دو – فا – می بمل – می بمل ( از می بمل )
- دو – فا – دو – دو ( از فا )
- دو – فا – سی بمل – سی بمل ( از سی بمل )
* نوا
- دو – سل – دو – دو
- دو – فا – دو – دو ( از فا )
- دو – سل – دو – فا ( از دو )
- دو – سل – ر – ر ( از سل )
- دو – سل – ر – ر ( از ر )
* راست پنج گاه
- دو – فا – دو – دو ( از فا )
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
- دو – سل – ر- ر ( از سل )
* ابوعطا
- دو – سل – فا – ر
- دو – فا – می بمل – دو ( از فا )
- دو – سل – فا – می کرن ( از سل )
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
* ماهور
- دو – سل – دو – دو ( از دو )
- دو – فا – دو – دو ( از فا )
- دو – سل – دو – فا ( از فا )
- دو – سل – دو – فا ( از دو )
- دو – سل – دو – دو
نصرالله زرینپنجه مقالهای از جواد ظل طاعت
با سپاس از جعفر جوانی برای ارسال این مقاله
نصرالله زرینپنجه
آثار روان و دلنشین استاد “نصرالله زرّینپنجه” حکایت از ذوق سرشار و هنرِ او، در ملودیپردازی دارد. “زرّينپنجه” با نوشتن هارمونیهای ساده، با حداقل تركيب سازها، ارکستر های خوش صدایی را هدايت كرده است.
زیبایی نغمهپردازیِ او در مقدمهها و جوابِ فواصلِ ابيات، موجب ماندنی شدنِ آثارش در ذهن و ضمير شنوندگان، گردیده و آهنگهايش، در عين تازگی، حكايت از پيوند عميق وجودش با سنتهای موسیقایی نسلهای گذشته دارد.
“استاد زرین پنجه”، در برنامه گلها، با خوانندگان نام داری چون، بانو “مرضیه”، “الهه”، “قوامی”، “شهیدی” و… همکاری داشت و همچنین “استاد غلامحسین بنان نیز”، با صدای مخملين خود جلوهای ديگر به آثار فاخر “زرّينپنجه” بخشیده است.
با تاسیس رادیو، اساتیدی چون “علی اکبرخان شهنازی” و “عبدالحسین خان شهنازی”، به ظهور رسیدند و نسل بعد از آنها، اساتید تار نوازی چون “لطف الله مجد”، “جلیل شهناز” و “فرهنگ شریف” بودند و در بین آهنگسازان، اساتیدی چون، “کلنل علینقی خان وزیری”، “روح الله خالقی”، “پرویز یاحقی”، “نصرالله زرین پنجه”، “حبیب الله بدیعی”، “همایون خرم” و…، تاریخی را رقم زدند که امروز اگر آثار این اساتید به درستی شکافته شود، شاید سالها نیاز به تفسیر و بررسی داشته باشد.
استاد “زرین پنجه”، روحیه ای بسیار لطیف داشتند و در آهنگسازی و نوازندگی ساز تار، بسیار استاد بودند. مضراب رسا، پنجه های لطیف، پرقدرت، پرمطلب، پروسعت، و دارای تکنیک و فن تارنوازی بالا، از ویژگیهای نوازندگی ایشان بود. نوع مضراب زدن ها، درابها، و حالتها و جملات ایشان منحصر بفرد بود.
وی از كودكی با صدای خوشش مناجات میخواند و با نیلبك آهنگهایی را مینواخت. عشق به موسیقی او را به مدرسهی نظام كشاند. ابتدا نوازندگیِ “بوگْل” (يك ساز بادی برنجی)، بعد “ترومپت” و پس از چندي “آلتو برنجی” را فرا گرفت و سپس در اركستر، نوعی “بالالايكا” مینواخت. “زرّينپنجه” در مدرسهی نظام بهخوبی با نت آشنا شد و قطعات زیادی از موسیقی فرنگی را نواخت. به سبب علاقه اش به “تار” به كلاس ميرزا ربيع (برادر درويشخان) رفت.
او بعدها مدتی نزد “مرتضی نیداوود”، “يحيي زرین پنجه” و “علیاكبر شهنازی” مشقِ تار كرد. “زرّينپنجه” از سال ۱۳۲۲ همکاری خود را با راديو آغاز، و علاوه بر نوازندگی تار در اركستر شمارهی يك، رهبر ارکستر سازهای ايرانی راديو شد. او با تكنيك نوازندگی سهتار، عود و رُباب هم آشنایی كامل داشت و اولين كسی است كه ساز رُباب را وارد ارکسترهای ايرانی كرد. استاد “زرین پنجه” در ۱۲۸۵، خورشیدی در تهران به دنیا آمد و در ۲۵ آذر ۱۳۶۰ در تهران از دنیا رفت. یادش گرامی