نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

هنر بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی موسیقی اصیل ایران نوشته جواد ظل طاعت

هنر بداهه‌نوازی و بداهه‌پردازی موسیقی اصیل ایران نوشته‌ی جواد ظل طاعت

برجسته‌ترین ویژگی انواع موسیقی سنتی و اصیلِ ایران، امکان و ضرورت بداهه نوازی و بداهه‌پردازی در آن‌هاست. بسیاری از موسیقی‌شناسان، نوازندگان موسیقی اصیلِ ایران را به دلیل بهره‌وری از بداهه‌پردازی، خالق نیز محسوب می کنند، به‌این معنی که بداهه‌پردازی، نوعی آفرینشِ خودبه‌خودی است و نوازنده را قادر می‌سازد در همان حال نواختن، تولید و عرضه کننده ی مکنونات قلبی خویش باشد. از همین روست که نواخته‌های نوازندگان بداهه‌پرداز، حتی اگر در مقام واحدی هم نواخته‌ باشند، از یک‌دیگر باز شناخته می‌شود. حتی اگر نوازنده‌ای واحد، مقام واحدی را دوبار بنوازد، نواخته‌های او یکسان و تکراری نخواهد بود.

مطالبِ یاد شده، از امتیازاتِ بداهه‌پردازی است که به استمرار، بر غنای موسیقی اصیل می‌افزاید و اجازه نمی‌دهد راکد و ملال آور شود، اما یک شرطِ اساسی و مهم در این بین وجود دارد و آنکه، نوازنده باید آن‌چنان به تبحر و کمال دست یافته باشد که تواناییِ بداهه‌پردازی به معنای واقعی را، داشته باشد. به معنایی دیگر، تنها چشم‌ها را بستن و سر را تکان دادن و محفوظات ذهنی را نواختن، به معنای بداهه‌پردازیی نیست، بلکه تنها تکرار آموخته های استاد و یا تقلید نواخته‌های دیگران است. بداهه‌پردازی، تنها از نوازنده‌ای بر می‌آید که به کمالِ هنری دست یافته و نیز اثری نو خلق کرده باشد.

در واقع بداهه نوازان، نوازندگان و اساتیدی هستند به کمال رسیده، و می‌توانند احساس و تکنیک را چنان در هم بیامیزند که جدا ساختن آن دو از هم میسر نباشد. از سوی دیگر بداهه‌نوازی آن‌ها اگر چه ریشه در سنت پیشین دارد ولی شیوه بیانش امروزی است؛ مانند بداهه‌نوازی‌های اساتید “جلیل شهناز”، “فرهنگ شریف”، “پرویز یاحقی”، “فرامرز پایور”، “حبیب الله بدیعی”، “محمدرضا لطفی” و…
گمان می رود که کم‌یابی بداهه‌پردازی واقعی در ایران ناشی از نظام آموزشی موسیقی سنتی باشد. در مکتب آموزشِ سنتی، عموماًً رابطه شاگرد و استاد به رابطه مرید و مراد تبدیل می‌شود. استاد از شاگرد توقع دارد در همه چیز، حتی در جزییات نواختن از او تقلید کند و شاگرد نیز از سوی دیگر نهایت افتخار خود را در پیروی دقیق از شیوه استاد می‌داند. این شیوه ی آموزش، راه را بر خلاقیت می‌بندد و مهارت‌ها همه، در خدمتِ بازتاب آن‌چه موجود است در می‌آید و طبیعی ست که در چنین وضعیتی دیگر سخن از بداهه‌نوازی، اعتبار خود را از دست می‌دهد.

خوش‌بختانه در جامعه موسیقی سنتی ایران از انبوه شاگردان قدیمی که خود، استادِ کامل شده‌اند، می‌توان به نمونه‌هایی اشاره کرد که به مقابله با این شیوه‌ی دست و پاگیر برخواسته‌اند و نواخته‌هایشان سرشار از لحظه‌های ناب خلاقه‌است. به امید آنکه شاگردان نسلِ سوم این اساتید، بتوانند نقشِ خود را در دریایِ بیکرانِ بداهه نوازی موسیقی اصیلِ ایران، ایفا کنند. آثار ناب بداهه نوازی، کم نیستند، اما سعی کردیم که چند اثر زیبا، دلچسب و دل لرزان از آسمان بی انتهای بداهه نوازی موسیقی اصیل ایران را خدمت شما همراهان گرامی، تقدیم نماییم.

بداهه‌نوازی در دستگاه سه‌گاه فرهنگ شریف تار.mp4

بداهه‌نوازی در آواز ابوعطا جلیل شهناز تار.mp4

بداهه‌نوازی در آواز ابوعطا محمد‌رضا لطفی تار.mp4

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

بیوگرافی هاتف شرار مدرس آواز ایرانی و صدا‌سازی و تصنیف

بیوگرافی هاتف شرار مدرس آواز ایرانی و صدا‌سازی و تصنیف

بیوگرافی هاتف شرار مدرس آواز ایرانی و صدا‌سازی و تصنیف آموزشگاه موسیقی نیما فریدونی

هاتف شرار

۱۳ بهمن ۱۳۶۵ _ تهران

خواننده / آهنگساز / نقاش

فراگیری آواز و ردیفهای آوازی موسیقی ایرانی نزد استاد اکبر گلپایگانی 

فراگیری ساز سنتور نزد استاد محمود نیک نژاد و استاد میلاد کیایی

🎵 انتشار آلبوم چه می شد / ۱۳۹۳

🎵 انتشار آلبوم انگار نه انگار / ۱۳۹۷

🎵 برپایی بیش از ۲۰ کنسرت موسیقی ملی

🎵 برپایی بزرگداشت استاد کامران داروغه (نوازنده پیشکسوت ویلن و کمانچه) / تیر ۱۳۸۴ / فرهسرای شفق

🎵 برپایی بزرگداشت استاد ناصر زرآبادی(نوازنده قدیمی ویلن) شهریور ۱۳۸۵/ فرهنگسرای خانواده

🎵 برپایی بزرگداشت حبیب اله بدیعی (نوازنده ویلن و آهنگساز) آذر ۱۳۸۵/ فرهنگسرای شفق

🎵 برپایی بزرگداشت استاد مصطفی گرگین زاده(نوازنده ترومپت) و یادواره استاد مجید وفادار (آهنگساز و نوازنده ویلن) مرداد ۱۳۸۶/ فرهنگسرای ابن سینا

🎵 برپایی بزرگداشت استاد ابراهیم سلمکی (آهنگساز و نوازنده سنتور و ویلن) آذر ۱۳۸۶/ فرهنگسرای خانواده

🎵 برپایی بزرگداشت عباس تهرانی تاش (نوازنده کلارینت) دی ۱۳۸۶/ فرهنگسرای خانواده

🎵 برپایی بزرگداشت استاد اکبر گلپایگانی بهمن ۱۴۰۲ / سالن مجتمع نابینایان شهید محبی

🎵 برپایی بزرگداشت استاد عبدالوهاب شهیدی  مهر ۱۴۰۳ / سالن مجتمع نابینایان شهید محبی

کارشناس و مجری برنامه های موسیقی رادیو فرهنگ و رادیو ایران (۱۳۸۹ تا ۱۴۰۲)

مسوول ستون موسیقی روزنامه ایران سپید(ویژه نابینایان) ۱۳۸۲/۸۴

✏️ نمایشگاه نقاشی انفرادی / باغموزه دکتر حسابی / ۱۳۹۷

✏️ نمایشگاه نقاشی انفرادی / خانه هنرمندان اصفهان / ۱۳۹۷

✏️ نمایشگاه نقاشی انفرادی / فرهنگسرای ملل / ۱۳۹۷

✏️ نمایشگاه نقاشی انفرادی / گالری گویا / ۱۳۹۸

✏️ نمایشگاه نقاشی انفرادی / عمارت هنرمند اصفهان / ۱۳۹۹

✏️ نمایشگاه نقاشی انفرادی / گالری بام / ۱۴۰۲

✏️چاپ کتاب (یک اصفهان حرف) / مجموعه مصاحبه با هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایران / انتشارات زهره علوی / ۱۴۰۳

✏️ طراحی پوستر روز جهانی نابینایان (برای اولین بار در جهان توسط یک نابینا) ۱۳۹۸

✏️ تدریس در دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴ و ۴۱

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

چهار‌مضراب ابوعطا جلیل شهناز تار امیر‌عباس صفری تمبک محمد انوری شاد

چهار‌مضراب ابوعطا جلیل شهناز تار امیر‌عباس صفری تمبک محمد انوری شاد

چهار‌مضراب ابوعطا جلیل شهناز تار امیر‌عباس صفری تمبک محمد انوری شاد .mp4

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

غمگین و دل په شیوم محمد‌رضا دارابی گروه آرشاویر فرشاد رستمی به نفع زلزله‌زدگان

غمگین و دل په شیوم محمد‌رضا دارابی گروه آرشاویر فرشاد رستمی به  نفع زلزله‌زدگان

آهنگ قدیمی غمگین و دل په شیوم محمد رضا دارابی گروه آرشاویر فرشاد رستمی به نفع

آهنگ قدیمی غمگین و دل په شیوم محمد‌رضا دارابی گروه آرشاویر فرشاد رستمی به‌ نفع زلزله‌زدگان

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

موسیقی کردی کرمانشاهی خواننده محمد‌رضا دارابی تالار اندیشه ارکستر کوبان ونداد مساح‌زاده

موسیقی کردی کرمانشاهی خواننده محمد‌رضا دارابی تالار اندیشه ارکستر کوبان ونداد مساح‌زاده

اجرای موسیقی کردی کرمانشاهی خواننده محمدرضا دارابی تالاراندیشه ارکستر کوبان ونداد مساح زاده