پژواک

این جستار شامل 7 پاسخ ، و دارای 2 کاربر است ، و آخرین بار توسط  مدیر در 1 ساعت، 1 دقیقه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #21648 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی درجه های قبل از شاهد پژواک خور هستند, به عنوان مثال در ابوعطای فا , نت mi بمل هست و به می بکار پژواک دارد یا در مخالف سه‌گاه فا (بیات اصفهان قدیم فا ) نت mi کرون است و به می بکار پژواک دارد, این پژواک ها چطوری رایج شده اند؟ آیا این نت ی پژواک دار اسم خاصی دارند؟ و به جز ابوعطا و مخالف سه‌گاه اگر نت های رایج و مرسوم پژواک دار دیگری در مایه های دیگر هست لطفا نام شون رو بفرمائید.

    #21652 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    1+

    در ابوعطا ر کرن احتمالا منظور شما بوده است که به ابوعطای فا هم معروف است و شاهد ر کرن می باشد و در سیخی شاهد فا است که در آن جا نت می بمل به عنوان نت پس شاهد محسوب می گردد. بیات اصفهان قدیم واژه ی مناسبی نیست و به نظر من بیات اصفهان قدیم و جدید هیچ تفاوتی با هم ندارند در فواصل. این اشتباه از طرف برخی از اساتید و یک غلط رایج است که به نظر من بدون دقت صورت پذیرفته و آن اشتباه گرفتن مخالف سه‌گاه با بیات اصفهان است.
    و اما در مورد پرسش شما باید بگویم معمولا این چارک پژواک (‌نام انتخابی نیما فریدونی برای این تکنیک)‌ که به عنوان یک حالت در موسیقی شرقی و مناطق ایران در آواز و ساز به وفور دیده می شود و نوعی خرده تحریر یا تکنیک آوازی محسوب می گردد بنا به امکانات ساز (که پس از نت مربوطه پرده ی چارک زیرتر موجود باشد) در نت های رخ می دهد که قبل یا بعد آن ها در نت های آن دستگاه یا آواز ما یک فاصله ی سه چارکی داشته باشیم.
    البته ممکن است در جاهای دیگری هم اتفاق بیفتد.

    #21847 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی اگر درجه ای که چارک پژواک در آن رخ میدهد را بر اساس وجود فاصله سه چارک پرده بگذاریم, در چهارگاه Do با فواصل زیر آیا مرسوم است که بر روی دو نت لا کرون و ر کرون ما چارک پژواک بزنیم؟
    چهارگاه دو
    سل لا کرون سی دو
    دو. ر کرون. می. فا

    #21858 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی جاهایی که دو دانگ شور پشت سرهم داریم مثل شهناز و یا مثل سه گاه, تعداد زیادی نت داریم که ویژگی این را دارند که یا بعد یا قبل از این نت ها فاصله ی سه ربع پرده ای وجود دارد, لطفا میفرمائید که در دو مورد زیر روی کدام نت ها مرسوم است که چارک پژواک بخورد؟ با تشکر
    شهناز بر روی سل
    دانگ اول ر می کرون فا سل
    دانگ دوم سل لا کرون سی بمل دو

    سه گاه لا کرون
    دانگ اول ر می کرون فا سل
    دانگ دوم سل لا کرون سی بمل دو

    #21861 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    2+

    درود معمولا در موسیقی ایرانی هرگاه یک فاصله‌ی سه‌چارکی (مجنب) به یک فاصله‌ی یک‌پرده‌ای (طنینی) بچسبد روی نت میانی این فاصله چارک‌پژواک زیبا‌ست. به عنوان نمونه در توالی نت‌ها‌ی < لا‌کرن سی‌بمل دو> روی سی‌بمل چارک‌پژواک یا چارک‌تریل یا چارک‌اشاره یا چارک‌تکیه و … اجرا می گردد. اما اگر فاصله سه‌چهارکی به فاصله‌ی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از یک‌پرده بچسبد معمولا این تکنیک مرسوم نیست. مانند نمونه‌ی چهار‌گاه که شما به آن اشاره فرمودید. البته همواره استثناء وجود دارد. هم‌چون اجرای چارک‌تریل در گوشه‌ی بختیاری با موالف در ردیف میرزا‌عبدالله که در آن مانند فاصله‌ی اشاره شده شما < سل لا‌کرن سی دو> روی لا‌کرن چارک‌تریل اجرا شده است. هر چند در این نمونه شما حالتی دور از موسیقی مرسوم در ردیف می شنوید و آن بر گرفته از موسیقی محلی ایران است.

    #21862 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    2+

    در نمونه‌ی سه‌گاه که اشاره فرمودید طبق گفته‌ی قبلی نت ‌میانی فاصله‌های سه‌چارکی و یک‌پرده‌ای یعنی فا در دانگ نخست و سی‌بمل در دانگ دوم در شهناز و سه‌گاه چارک‌پژواک زیبا‌ست.

    #22010 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی محل چارک پژواک را فرمودید محل تلاقی فاصله سه ربع پرده ای با فاصله یک پرده ای, خوب این موضوع در بسیاری موارد صدق میکند اما در مخالف سه گاه فا (کنسرت ترکیه) رخ نمیدهد چون محل تلاقی ذکر شده برای این مورد نت فا است در صورتی که چارک پژواک ها بر روی نت می کرون است که به می بکار زده میشود. لطفا راهنمائی میفرمائید؟ و اگر امکان زدن چارک پژواک هم در نت می و هم در نت فا هم زمان وجود دارد نیز میفرمائید؟ با سپاس

    #22027 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    0

    در مخالف سه‌گاه روی در دانگ دو ر‌کرن می‌کرن فا روی می‌کرن چارک پژواک زیباست و روی فا متداول نیست.

در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)
پاسخ به : پژواک
اطلاعات شما: