وسعت صدای خواننده

این جستار شامل 6 پاسخ ، و دارای 2 کاربر است ، و آخرین بار توسط  مدیر در 2 هفته، 5 روز پیش بروز شده است.

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #21464 پاسخ

    علی

    با عرض سلام جناب استاد فریدونی.
    عذر میخوام وقتی گفته میشود صدای خواننده 6 دانگ است, کدام دستگاه یا آواز ایرانی شامل 6 دانگ هست؟ بعضی وقت ها دانگ ها 3 نت مشترک دارند با دانگ قبلی مثل دانگ های اوج, آیا این مشترکات هم به حساب آورده شده اند؟ اینطور که خواننده فقط یک نت بالاتر رفته ولی یک دانگ به نام اش اضافه شده است.

    #21492 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    درود. اصطلاح ۶ دانگ برای خوانندگان قدیمی‌تر از تئوری دانگ‌های جدیدی است که ما به آن پرداخته ایم. منظور قدما ۶ دانگ با اشتراک در ۱ نت می باشد. بنابراین خواننده ی شش دانگ می تواند حدود ۱۹ نت را بخواند. و در این محدوده صدای او طبیعی و گوش نواز است.

    #23277 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی لطفا راجع به هماهنگی خواننده با نوازنده توضیح میفرمائید؟
    به عنوان مثال دوش دوش افشاری با نت شاهد ر دیز استاد شجریان و داریوش پیرنیاکان, وقتی این دو بزرگوار میخواهند با هم اجرا کنند
    سوال اول اینکه آقای پیرنیاکان از کجا میدانند که سیم اول را سی بمل کوک کنند که با خواننده کوک باشد؟
    سوال دوم اینکه بر روی صحنه که تیونری وجود ندارد که دقیقا سیم اول ساز سی بمل کوک شود, چطوری دقیقا سی بمل کوک شده است؟
    سوال سوم اینکه حال خواننده چطور نت شاهد مایه را سریع میگیرد و افشاری که میخواند افشاری فا یا سل که رایج هستند را نمیخواند و افشاری ر دیز اجرا میکند؟
    با سپاس فراوان

    #23280 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    درود . همواره در همکاری خواننده و نوازنده پس از چند بار آزمایش مایه‌ی مربوطه انتخاب می‌شود. راحتی و جای صدای خواننده و توانایی اجرا در کوک مربوطه برای سازها از عوامل تعیین کننده است. معمولا نوازنده‌ها همراه خود تیونر یا دیاپازون همراه دارند یا اگر سنتور نواز در ارکستر باشد بر اساس او کوک می کنند. اگر هم همراه آن ها نباشد به تجربه حدود کوک را می دانند و در نظر می گیرند. برخی از نوازنده ها هم که از گوش اصطلاحا اَبْسُلوت برخوردارند نیازی به دیاپازون یا تیونر ندارند. خواننده نیز کافی است یک جمله از نوازنده بشنود و کوک خود را به راحتی با او تطبیق می دهد بی آن که بیاندیشد این افشاری در چه مایه ای‌ست. مگر آن که خواننده از مهارت کافی برخوردار نباشد و یا گوش ضعیفی داشه باشد.

    #23281 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    اندازه گیری دانگ ها و تعداد آن ها یک چیز است و شش دانگ بودن و خواندن خواننده چیز دیگری است. ممکن است خواننده تنها از دو یا سه دانگ تئوریک استفاده نماید اما دانگی را در بم و همان را در زیر هم اجرا نماید. اصطلاح شش دانگ بودن برای خواننده ای‌ست که بتواند حدود ۱۸ یا ۱۹ نت را سالم بخواند.

    #23302 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی بسیار سپاسگذارم از جواب های عالی جنابعالی. حال جناب فریدونی برای توضیح عبارت راحتی و جای صدای خواننده اگر لطف بفرمایید و دو مورد ابوعطای زیر را مقایسه بفرمایید : یکی ابوعطای عشق داند استاد لطفی و شجریان که ابوعطای ر کرون اجرا میشود. و دیگری ابوعطای ردیف استاد دوامی و لطفی که ابوعطای لا کرون اجرا شده است,
    جناب فریدونی این راحتی یعنی اینکه استاد دوامی راحت ترند ابوعطای لاکرون اجرا کنند و استاد شجریان راحت ترند ابوعطای ر کرون اجرا کنند چه توصیفی دارد؟ و آیا نتیجه گیری میتوان کرد که استاد دوامی که نت بالاتر را انتخاب کرده اند ( لا کرون به جای ر کرون) صدای قوی تری داشته اند؟ با تشکر

    #23329 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    مقایسه‌ی این مایه‌ها برای قوی‌ترین بودن صدا کاملا نادرست است. صدای محمدرضا شجریان چپ‌کوک و صدای عبدالله دوامی راست‌کوک می‌باشد. این برمی‌گردد به طبیعت صدایی هر خواننده و اندازه و وسعت نت‌ها و رنج موسیقایی صدای او.

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
پاسخ به : وسعت صدای خواننده
اطلاعات شما: