ردیف دوامی

این جستار شامل 10 پاسخ ، و دارای 3 کاربر است ، و آخرین بار توسط  مدیر در 1 هفته، 4 روز پیش بروز شده است.

در حال نمایش 11 نوشته (از کل 11)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #22064 پاسخ

    پرسش
    0

    سلام و درود بر شما جناب فریدونی. عذر میخوام علت اینکه همکاری استاد دوامی و لطفی در ضبط ردیف آوازی استاد دوامی فقط تا آواز بیات ترک است(شامل شور, ابوعطا و بیات ترک) و بیش از این فقط خواننده تنهاست و سازی وجود ندارد, چیست؟

    #22085 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    0

    درود. این گونه شنیده‌ایم که کهولت سن استاد موجبات نوعی سوء برداشت‌ها شده است و همکاری در این زمینه را قطع فرموده‌اند. ای کاش این گونه نمی‌شد و ساز پخته‌ی استاد محمد‌رضا لطفی در کل اثر شنیده می‌شد.

    #22210 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی تفاوت کردی بیات با دشتی چیست؟ دانگ ها و شاهد آن ها که دقیقا یکی هست. خیلی وقت ها در دشتی هم نت متغیر نداریم همانند کردی بیات , پس چطور بایستی این ها را تمییز دهیم؟ لطفا راهنمائی میفرمائید؟

    #22245 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی کتابی شبیه کتاب جواب آواز جنابعالی آقای کیانی نژاد از ردیف آوازی استاد دوامی نیز چاپ نموده اند, مثلا کرشمه شور را به عنوان نمونه در لینک های زیر خدمتتون فرستادم. شما در بیت اول به نت سل میرسید ولی آقای کیانی نژاد فقط به نت سل اشاره میزنند. خواستم از خدمت شما بپرسم آیا جنابعالی این کتاب آقای کیانی نژاد را مطالعه فرمودید؟ و این تفاوت ها را به چه علتی میدانید؟ با سپاس
    کتاب جنابعالی
    http://s9.picofile.com/file/8330468592/Screenshot_2018_06_29_18_42_26.png
    کتاب آقای کیانی نژاد
    http://s8.picofile.com/file/8330468642/20180629_182321.jpg

    #22301 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    1+

    دشتی و بیات کرد را می‌توان یک مجموعه دانست و کردی‌بیات را یکی از گوشه‌های دشتی در‌ نظر گرفت. در ردیف ها هم به نوعی جزیی از شور محسوب شده است . اگر بخواهیم در این مورد وسواس به خرج بدهیم در تفاوت آنها باید ذکر کرد که در دشتی لا دانگ شور سل لا کرن سی بمل دو وجود دارد که در بیات کرد نیست. و دومین تفاوت در فرودهاست که دشتی به صورت پله ای به ر بر می گردد و کردی بیات به صورت غیر پله ای مثلا از فا به ر یا از لا به ر و گاهی از سل به ر بر می گردد. برای من دشتی غم زنانه و کردی بیات اندوه مردانه را تداعی می کند . که این برداشت شخصی است.

    #22302 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    0

    کتاب جناب کیانی نژاد را یکی دو سال قبل دیدم اما نه به دقت . ایشان برای نی نت نویسی کرده اند و طبیعتا در آوانگاری از سیستمی که برای نی مرسوم است استفاده شده است. تفاوت با نت نویسی بنده اندک و در حد تکنیکی است. در کرشمه که ارسال کردید تفاوتی ندیدم. لطفا آن را در عکس مشخص نمایید.

    #22491 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی چگونه بایستی ساز خود را با اواز خواننده کوک کنیم؟ مثلا وقتی درآمد ابوعطای استاد دوامی را ازردیف ایشان گوش میدهیم, اول
    اچطور باید تشخیص دهیم که ابوعطایی که میخوانند می کرن است یا رکرون یا لاکرون است؟
    و دوم اینکه سیم اول ساز را چطور کوک کنیم که با آواز ایشان کوک شود؟با سپاس فراوان

    #22492 پاسخ

    NM
    سرپرست کل
    0

    درود بر شما. اگر گوش شما قوی باشد در حین پخش صدای خواننده می توانید دست باز سیم نخست را کمی بالا و پایین ببرید تا جایی که هماهنگی و هارمونیک ها گوش نواز شود و بعد از آن به اجرا بپردازید. در غیر این صورت می توانید با کوکی که روی ساز شماست نت ها را یک به یک در پرده ها با صدای خواننده چک کنید تا حدود صدا و نت ها مشخص شود و بعد کوک خود را کمی بالا و پایین ببرید تا هماهنگ شود. ضمنا می توانید با دستگاه تیونر صدای شاهد خواننده را بیابید و بر اساس آن کوک خود را تنظیم نمایید. در آینده در این مورد ویدیویی تولید خواهیم نمود.

    #22500 پاسخ

    پرسش
    0

    جناب فریدونی در جایی مشاهده کرده ام که شور ردیف استاد دوامی شور لا هست و جنابعالی فرمودیده اید شور ر هست. علت را که جویا شدم دریافت ام که دید ایشان چون دید گام ای هست این شور را لا در نظر گرفته اند , در واقع چون دانگ خارای ما هم از نت لا شروع میشه این ها شروع گام را از نت لا گرفته اند و گفته اند که شور لا هست , هم این ها درست میگویند و هم جنابعالی, لطفا راهنمایی میفرمایید که کدام انتخاب صحیح تر است و چرا؟
    سوال دوم اینکه جناب فریدونی در همین درآمد خارای استاد دوامی طبق تیونر, نت شاهد از نت ر یک خورده بالاتر است , ولی جنابعالی در تدریس این گوشه کوک تار را b و کوک سه تار را b بمل در نظر گرفته اید, چرا جناب فریدونی همانند آقای لطفی سیم اول را d در نظر نگرفته اید؟ با سپاس

    #22501 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    0

    در نگاه گامی هم که علینقی وزیری مبدع آن بوده است به این شور، شور ر گفته می شود و در هیچ منبعی ان را لا ذکر نکرده اند. چون اساسا نت لا نه شروع گام است نه شاهد گام نه تونیک و هیچ نقش قابل ارایه ای ندارد که نامیدن شور را به آن نسبت دهیم.
    اگر آن ها نگاهشان گامی بوده است پس توجه شان به دانگ خارا بی معناست.
    در این نگاه ایشان نوعی تضاد مطرح است که قابل قبول نیست.
    من در آوانگاری ردیف استاد دوامی تلاش کرده ام نزدیک ترین مایه ی رایج را به صدای استاد انتخاب نمایم. اما توجه داشته باشیم که این در نت نویسی است. و کسی که می خواهد آن را اجرا کند بر اساس همراهی با خواننده ی مرد یا زن بر حسب رنج صدایی می تواند در مایه های دیگر اجرا کند. و اگر قصد ما اجرا با ساز است می توانیم بر پایه ی خوش صدایی و سلیقه سازمان را کمی زیرتر و بم تر کوک کرده و حتا آن را در مایه های دیگر اجرا نماییم.
    جناب لطفی هم بر اساس صدای استاد دوامی ساز را کوک و مایه را انتخاب نموده اند.

    #22502 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل
    0

    در نگاه گامی هم که علینقی وزیری مبدع آن بوده است به این شور، شور ر گفته می شود و در هیچ منبعی ان را لا ذکر نکرده اند. چون اساسا نت لا نه شروع گام است نه شاهد گام نه تونیک و هیچ نقش قابل ارایه ای ندارد که نامیدن شور را به آن نسبت دهیم.
    اگر آن ها نگاهشان گامی بوده است پس توجه شان به دانگ خارا بی معناست.
    در این نگاه ایشان نوعی تضاد مطرح است که قابل قبول نیست.
    من در آوانگاری ردیف استاد دوامی تلاش کرده ام نزدیک ترین مایه ی رایج را به صدای استاد انتخاب نمایم. اما توجه داشته باشیم که این در نت نویسی است. و کسی که می خواهد آن را اجرا کند بر اساس همراهی با خواننده ی مرد یا زن بر حسب رنج صدایی می تواند در مایه های دیگر اجرا کند. و اگر قصد ما اجرا با ساز است می توانیم بر پایه ی خوش صدایی و سلیقه سازمان را کمی زیرتر و بم تر کوک کرده و حتا آن را در مایه های دیگر اجرا نماییم.
    جناب لطفی هم بر اساس صدای استاد دوامی ساز را کوک و مایه را انتخاب نموده اند.

در حال نمایش 11 نوشته (از کل 11)
پاسخ به : ردیف دوامی
اطلاعات شما: