بیات ترک فا

این جستار شامل 25 پاسخ ، و دارای 3 کاربر است ، و آخرین بار توسط  مدیر در 1 ماه، 2 هفته پیش بروز شده است.

در حال نمایش 26 نوشته (از کل 26)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #21539 پاسخ

    پرسش

    بیات ترک فا
    جناب فریدونی نت لا کرون و نت ر کرون در این قطعه از چه دانگ هایی آمده است؟ لطفا نام گوشه هایی از بیات ترک که در این پیش درآمد به آن ها حرکت شده است را می فرمائید؟با تشکر

    #21540 پاسخ

    پرسش
    #21541 پاسخ

    پرسش

    لا کرون را فرمودید گوشه شکسته , لطفا در مورد ر کرون هم توضیح بفرمائید و اگر امکان باشد گوشه های مختلف بیات ترک را در محل قرار گیری شاهد و دانگ های هر گوشه یک تعریف و معرفی اجمالی بفرمائید تا گوشه هایی که در این پیش درآمد استفاده شده اند نیز مشخص شوند.

    #21542 پاسخ

    NM
    سرپرست کل

    در پیش درآمد بیات ترک از مرتضی خان محجوبی و ابراهیم خان منصوری در آغاز درآمد بیات ترک را داریم که دانگ اصلی ر می کرن فا سل و دانگ شور است و حول محور فا گردش می کنیم. در ادامه دانگ دشتی سل لا سی بمل دو است. در قسمتی که لا کرن شده است وارد گوشه ی شکسته در افشاری می شویم. دانگ مربوطه سل لا کرن سی بمل دو می باشد و بعد هم که ر کرن شده است وارد گوشه ی دلکش می شویم و اشاره ای به شور شده است. دانگ مربوطه دو ر کرن می بمل فا می باشد که دانگ شور است.

    #21543 پاسخ

    جواني

    درود بر شما
    جسارتا به نظرم بر اساس ساختار انجمن ها، ميبايست مباحث بصورت كلي طرح و در ذيل آن به منظور كاربردي شدن موارد مطروحه، اعضا مشاركت نمايند، تقليل فضاي انجمن به فضاي پرسش و پاسخ علاوه بر اتلاف وقت و كاهش اثربخشي موجب يكطرفه شدن مباحث خواهد شد. بطور مثال در خصوص بيات ترك ،كليات موضوع اعم از گوشه ها ،‌نت شاهد، دانگ هاي اصلي شباهت ها ، تفاوت ها و ….. را مي توانستيم بصورت كلي بحثي را مطرح نماييم و سايرين علاوه بر استفاده از موضوع، ديدگاههاي خود را نيز اعلام و منتشر كنند.
    ارادتمند جواني

    #21546 پاسخ

    پرسش

    جناب جوانی صحبت جنابعالی در مورد مطرح شدن بحث های کلی در انجمن کاملا صحیح است اما چون نیاز به ضمیمه عکس و احتمالا بحث های آتی بود اینجا مطرح شد. در عکس ضمیمه شده تغییر نت ها high light شده بودند.

    #21549 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی دانگ های بیات ترک فا را به صورت زیر بیان فرمودید:
    1)دانگ اول ر می کرون فا سل
    2)سل لا سی بمل دو
    3)لا سی کرون دو ر
    4)دو ر می بمل فا
    حال دو گوشه غیراصلی هم داریم که این بین به صورت دانگ های زیر اضافه میشوند:
    5)سل لا کرون سی بمل دو (مورد استفاده در گوشه شکسته)
    6)دو ر کرون می بمل فا ( مورد استفاده در گوشه دلکش)
    حالا سه سوال از خدمتتون داشتم:
    اول اینکه دانگ سوم شبیه دانگ های اوج ای است که از دانگ دشتی قبل از خود به وجود می آیند, آیا این جا هم این دانگ یک دانگ اوج است یا مانند آواز افشاری دانگ ای است که سبب ایجاد نت متغیر در بالا رفتن ها و پایین آمدن ها میشود؟
    دوم اینکه در خط اول و در میزان آخر آن, نت سی کرون وجود وارد, این سی کرون از دانگ خارا می آید یا از دانگ سوم نامگذاری شده در بالا؟
    سوم اینکه در صفجه بعد از پیش درآمد و در درآمد بیات ترک فا, فقط تا نت لا بالا میرود پس میشه گفت که درآمد بیات ترک اصلا به نت سی نمیرسد؟ که بکار یا کرون بودن نت سی را در محدوده درآمد بررسی کنیم؟
    با سپاس از جنابعالی

    #21572 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    درود بر شما.
    دانگ سوم باید به دانگ اول بیاید و آن همان دانگ خارای شور است که در این قطعه هم استفاده شده است. و طبیعتا در اینجا به عنوان دانگ اوج در نظر گرفته نشده است.
    در مورد درآمد هم بله گاهی در برخی از ردیف ها توسعه ی بیشتری برای درآمد نداریم و ممکن است از نت های کمتری در دانگ ها استفاده شود. ولی با مطالعه ی دیگر ردیف ها می توان دانگ ها را تکمیل نمود.

    #21597 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی چرا بیات ترک بعضی وقت خیلی شبیه ماهور میشود و بعضی وقت ها شباهتی به ماهور ندارد؟چه موقع است که این شباهت زیاد با ماهور رخ میدهد؟

    #21619 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی این تشابهات در مایه ها که رخ میدهد با نت شاهد یکسان است ؟ درست است؟ یعنی بیات ترک فا تشابه حال و هوای مایه با ماهور فا دارد نه با ماهور دو درست است؟ و بیات ترک فا با ماهور دو تشابه مایگی ندارند درست است؟

    #21646 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    تفاوت بیات ترک و ماهور مانند تفاوت بیات اصفهان و مخالف سه‌گاه است. تنها یک فاصله ی یک چارک پرده ای باعث تفاوت آنها می شود. در بیات ترک دو ما سی کرن داریم و در ماهور سی بکار. در بیات اصفهان دو ما سی بکار داریم و در مخالف سه‌گاه سی کرن.
    در ادامه اما شباهت ماهور و بیات ترک در گوشه های فیلی و شکسته و دلکش بسیار زیاد و تا حدی یکسان می باشد. در اصفهان و مخالف سه‌گاه هم از دانگ دشتی بعد از دانگ اصلی این شباهت و یکسانی دیده می شود.

    #21647 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    بله بهتر است در مقایسه از مایه های یکسان استفاده کنیم و آن ها را با هم بسنجیم . بیات ترک فا با ماهور فا و بیات ترک دو با ماهور دو

    #21856 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی درجه سوم که بعد از شاهد بیات ترک وجود دارد اهمیت زیادی دارد, مثلا در بیات ترک فا میشود نت لا, آیا این درجه اسم خاصی دارد؟ با اینکه این درجه در دانگ اول درآمد بیات ترک نیست ولی حال و هوای بیات ترک خیلی از آن متاثر است و هم در ضربی ها هم در درآمد بیات ترک از آن در جملات دوم استفاده میشود. با سپاس

    #21863 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    نت لا از دانگ دشتی سل لا سی‌بمل دو است که پس از دانگ شور ر می‌کرن فا سل قرار گرفته است. این نت همان پرده‌ی دشتی است که در شور به آن زیر‌کش سلمک می گوییم و به نظر این‌جانب در بیات ترک هم باید آن را زیر‌کش سلمک نامید. در بسیاری از ردیف‌ها حتا نت متغیر لا‌کرن هم با استفاده از دانگ شور سل لا‌کرن سی‌بمل دو در آن دیده می شود.

    #21864 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی از این جهت میفرمایید بهتر است به جای نام بردن این پرده به عنوان دشتی آن را زیرکش سلمک بنامیم چون دشتی به آواز و پوشش دادن چندین درجه صوتی معروف است ولی زیرکش سلماک فقط مختص یک پرده است؟

    #21865 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی در بیات ترک اگر دانگ دشتی به دانگ شور تبدیل شود گوشه شکسته ایجاد میشود, حالا میفرمائید حالتی وجود دارد که همزمان هم از دانگ دشتی و هم از دانگ شور استفاده میشود و ت لا یک نت متغیر میشود؟

    #21893 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی در صورتی که نت لا متغیر باشد و نشست ها بر روی فا باشد باز درآمد بیات ترک نامیده میشود یا اسم دیگری دارد؟

    #21991 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    بله بهتر است این بخش همان زیر‌کش سلمک نامیده شود.

    #21992 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    بله نت لا می تواند در استفاده‌ی همزمان از دو دانگ شور و دشتی حالت متغیر یابد.

    #21993 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    در حالتی که از نت متغیر استفاده می‌کنیم و روی فا ایست می‌نماییم دقیقا مانند دشتی دشتی عمل کرده‌ایم و دو نت قبل از شاهد یعنی فا به عنوان نت ایست موقت ظاهر شده‌ است و این بخش را زیر‌کش سلمک می‌نامیم.

    #22009 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی به دلیل تشابه اسمی گوشه های بعد از درآمد ماهور و بیات ترک, این درجه سوم در ماهور نیز به نام زیرکش سلمک یا دشتی اسم برده میشود؟ چون در ماهور فاصله نت شاهد تا این درجه دیگر پنج درجه نیست.

    #22028 پاسخ

    NM
    سرپرست کل

    در ماهور نیز این اتفاق دیده می‌شود اما با کمی تفاوت. دانگ ماهور سل لا سی دو +‌ دانگ ماهور دو ر می فا + دانگ شور ر می کرن فا ( با محوریت نت می و تغییر آن به می‌کرن)
    در این‌جا ما می‌توانیم از دانگ لا سی‌کرن دو ر هم مانند نیریز استفاده نماییم و ساختاری شبیه به زیرکش سلمک ایجاد نماییم. اما اگر استفاده نکنیم می‌توانیم آن را با نامی دیگر مثلا زیر‌کش سلمک کوچک نام‌گذاری کنیم.

    #22451 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی در تصنیف همچو فرهاد آیا به جز محدوده درآمد بیات ترک به گوشه دیگری هم رجوع شده است؟ لطفا شاهد و حرکات در این گوشه های احتمالی را معرفی میفرمائید؟ در قسمت قرمز رنگ گوشه خاصی هست که نت سی بمل برجسته میشود؟ با سپاس

    .com/file/8330978950/2018_07_05_11_10_12.jpg

    #22476 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    درود بر شما . نشانی فایل اشتباه وارد شده است لطفا یک بار دیگر پرسش خود را با نشانی فایل برای ما ارسال نمایید.

    #22496 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی در تصنیف همچو فرهاد آیا به جز محدوده درآمد بیات ترک به گوشه دیگری هم رجوع شده است؟ لطفا شاهد و حرکات در این گوشه های احتمالی را معرفی میفرمائید؟ در قسمت قرمز رنگ گوشه خاصی هست که نت سی بمل برجسته میشود؟ با سپاس

    http://s9.picofile.com/file/8330978950/2018_07_05_11_10_12.jpg

    #22499 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    درود بر شما. در قسمت نخست درآمد بیات ترک را داریم. با تاکید روی لا در قسمت بعد اشاره ی کوتاهی به زیرکش سلمک می شود و کمی قبل از محدوده ی سرخ رنگ تا پایان آن آغاز جامه دران می باشد. در انتها فرود به درآمد را می بینیم.

در حال نمایش 26 نوشته (از کل 26)
پاسخ به : بیات ترک فا
اطلاعات شما: