بنیاد لطفی

این جستار شامل 10 پاسخ ، و دارای 2 کاربر است ، و آخرین بار توسط  مدیر در 2 هفته، 5 روز پیش بروز شده است.

در حال نمایش 11 نوشته (از کل 11)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #21498 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی در فایل های آموزش بنیاد لطفی از آقای مجید کیانی گفته شده که این صحبت های جناب لطفی در اجراها و کنسرت هاشون استفاده نشده, نظر جنابعالی چیست؟ آیا این مقالات تالیف خود آقای لطفی نبوده است یا آقای کیانی که سنتورنوازند بیشتر از چه رو این قضاوت را داشته اند؟ با سپاس

    #21520 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    تاکید جناب کیانی روی ردیف و رعایت نعل به نعل آن که گاهی با حالات تندگرایانه همراه است باعث این رویکرد به جناب لطفی بوده است. جناب کیانی بر نو آوری و تغییر در موسیقی به شکل های سخت گیرانه ای برخورد می نمایند. آن چه هدف بسیاری از ما از جمله محمدرضا لطفی از آموزش بوده همان نوآوری و خلاقیت است. دانستن و به کار بستن آن برای زمان خویش. چیزی که به شدت با تفکرات مجید کیانی در تضاد است.

    #22011 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی طبق مطالب بنیاد, نشسته ساز زدن پیشنهاد شده است, حال این نشسته ساز زدن در دراز مدت آسیبی به زانو یا بدن نوازنده نخواهد زد؟

    #22018 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی منظور استاد لطفی از اینکه تاکید دارند که موسیقی ایرانی ادواری هست چیست؟ تعریف لغوی ادواری و اصطلاحی آن در موسیقی ما را میفرمائید؟ لطفا مثال کاربردی ارائه میفرمائید؟

    #22019 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی اگر موسیقی کشوری دیگر ادواری نباشد آن موسیقی چگونه است؟ محدود تر است ؟ چه ویژگی هایی موسیقی ادواری و غیرادواری در مقابل هم دارند؟ با سپاس

    #22021 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    در فرهنگ سنتی ایرانی نشستن روی زمین برای کارهای مختلف از جمله ساز زدن رایج بوده است. البته نشستن روی زمین تخت بدون زیرنشین یا مخده از لحاظ بهداشت نوازندگی ممکن است مردود باشد. (ن . ک . به کتاب بهداشت نوازندگی)
    البته استاد لطفی به این شیوه عادت داشتند و گزارشی در مورد آسیب به زانو یا کمر برای ایشان به ما نرسیده است. البته این موضوع در ساز سه تار راحت‌تر و در تار سخت‌تر است.

    #22023 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    در تئوری موسیقی قدیم ایران و کشورهای دیگر جهان اسلام، نظریهٔ ادوار (به معنی دورها یا دایره‌ها) نظریه‌ای برای توصیف و طبقه‌بندی موسیقی بوده‌است. این نظریه در آثار نظریه‌پردازان بعد از اسلام دیده می‌شود و در آثار صفی‌الدین ارموی و عبدالقادر مراغی به تفصیل شرح داده شده‌است. پس از تحول مقام به دستگاه، نظریه ادوار تقریباً کنار گذاشته شد.

    در نظریه ادوار، دستان‌بندی سازها (نحوهٔ کوک ساز و موقعیت پرده‌های آن به کمک تناسب‌های ریاضی توضیح داده می‌شد و برای هر نت موسیقی نامی با استفاده از ترکیب الفبای ابجد تعیین می‌گردید. به این ترتیب فاصله‌های موسیقایی دقیقاً مشخص می‌شدند. سپس با ترکیب این فواصل جنس‌هایی (دانگ‌هایی) درست می‌شد که ذی‌الاربع (دارای چهار نت) یا ذی‌الخمس (دارای پنج نت) نام می‌گرفتند و از ترکیب یک جنس ذی‌الاربع و یک جنس ذی‌الخمس یک اکتاو کامل به دست می‌آمد که به آن «دور» گفته می‌شد. از بین این ادوار (که عموماً تعدادشان ۹۱ عدد در نظر گرفته می‌شده‌است)، برخی «ملایم» دانسته می‌شدند (یعنی به گوش خوش‌آهنگ بودند) و برخی ناملایم. دوازده دور ملایم در این میان اصلی دانسته می‌شدند که مقام‌های موسیقی را تشکیل می‌دادند.

    فواصلی که در نظریه ادوار تعریف می‌شدند با کوک فیثاغورثی مطابقت داشتند (به جز فواصل ریزپرده‌ای که در کوک فیثاغورثی وجود ندارد). کوک سازهای موسیقی ایرانی در دوران معاصر، به اعتدال مساوی نزدیکتر است تا به کوک فیثاغورثی؛ به بیان دیگر، زمانی که تحول مقام به دستگاه رخ داد، سازهای ایرانی هم تا حدی مطبوع‌سازی شدند و لذا نظریهٔ ادوار، هم از حیث تعریف نحوهٔ دستان‌بندی ساز، و هم از حیث تعریف ساختار مُدال موسیقی ایرانی، کنار گذاشته شد. ساختار مدال موسیقی ایرانی اکنون با کمک ردیف شرح داده می‌شود.

    #22025 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    به نظر می‌رسد موسیقی شرقی که بیشتر از ساختار مقامی برخوردار بوده است با سیستم ادواری مطابقت داشته است و به مرور به سمت تعدیل فواصل پیش رفته است. به جز سیستم ادواری سیستم دستگاهی که در ایران رایج است و در آن توالی دانگ‌ها اهمیت می‌یابد و هدف گام نیست. سیستم مد ماژور و مینور در موسیقی غربی نیز تغییر یافته‌ی سیستم ادواری است.

    #23303 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی چرا تمایل استاد لطفی به اجرای قطعات با مایه فا زیاد بوده مثلا مخالف سه گاه فا یا ابوعطای فا یا بیات اصفهان فا , در صورتکیه در کتاب های معاصر بیشتر تصانیف و قطعات در مایه سل یا ر نت نویسی شده اند, این استفاده زیاد از مایه فا و کوک دو فا دو دو دلیل خاصی داشته است؟ با سپاس

    #23326 پاسخ

    پرسش

    جناب فریدونی در فایل های بنیاد لطفی , به نظر میرسد آیتم شماره 44 به نام مضراب گردش در طول سیم با آیتم 58 به نام ریز طولی یک موضوع هستند که در دو جا با نام های مختلف بیان شده اند, درست است؟

    #23330 پاسخ

    مدیر
    سرپرست کل

    کوک دو فا دو کوک مناسب و هماهنگی است که در موسیقی مناطق ایران هم بسیار کاربرد دارد و ایشان به دلیل زیبایی و نزدیک‌تر بودن مایه‌های انتخابی به جای صدایشان (که معمولا در اجراها همراه با آواز خود ایشان است.) بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌است.
    مضراب گردش در طول سیم برای ریز و مضراب‌های پی‌در‌پی کاربرد دارد و ریز طولی بخشی از این موضوع را دربر می‌گیرد.

در حال نمایش 11 نوشته (از کل 11)
پاسخ به : بنیاد لطفی
اطلاعات شما: